Persbericht: Data Driven Marketing nu ook mogelijk voor voetbalclubs en theaters

06 mrt
Sports Alliance en ESB.TSB koppelen kaartverkoopsysteem SRO en fanmarketing platform
Het verzamelen van data, zoals persoonlijke gegevens of aantal bezoeken, is door online marketing een stuk gemakkelijker geworden. Marketeers van theaters en voetbalclubs kunnen nu actief aan de slag met Data Driven Marketing. Hiervoor is een koppeling ontwikkeld tussen het kaartverkoop systeem SRO van ESB.TSB en het ‘Orange Box’ fanmarketing platform van Sports Alliance. Door het koppelen van de twee systemen wordt het mogelijk om marketing campagnes eenvoudig aan te passen aan de behoefte of het koopgedrag van fans of bezoekers. De koppeling is inmiddels al in gebruik bij 32 Nederlandse voetbalclubs.
 
Vrijwel elke (culturele) organisatie of voetbalclub heeft de beschikking over meerdere adresbestanden. Bijvoorbeeld een database van ticketverkopen, van een email nieuwsbrief of  aankopen in een online fanshop. Door het analyseren van deze gegevens krijgt deze data een grote waarde voor creatieve marketeers.
 
Data Driven Marketing
Data Driven Marketing is een vorm van marketing die gebaseerd is op meetbaar gedrag van doelgroepen. Door middel van het verzamelen, interpreteren en verrijken van uiteenlopende gegevens over bezoekers, komen marketeers erachter welke waarde deze hebben voor hun organisatie. Ze komen bijvoorbeeld te weten welke bezoekers onvoldoende of niet worden bereikt. Het inspelen op klantbehoeften wordt zo eenvoudiger want marketingactiviteiten zijn beter te ontwikkelen. Een voorbeeld van Data Driven Marketing is het sturen van een last-minute aanbieding per email aan mensen die nog geen kaartje hebben gekocht, maar waarvan je weet dat ze altijd binnen twee uur hun email openen.
Commerciële levensader
De relatie met supporters is de commerciële levensader voor elke professionele sportclub. Sports Alliance biedt clubs een set van tools, oplossingen en diensten – de ‘Orange Box’ – om de club-supporter relatie te versterken. “De tijd dat voetbalstadions vanzelf volliepen ligt inmiddels achter ons. Clubs moeten steeds slimmere marketingcampagnes bedenken om hun stadions te vullen. Door de koppeling met SRO kunnen marketeers van voetbalclubs en theaters, Data Driven marketing nog beter in de praktijk brengen,” aldus Henk-Frits Verkerk, directeur Sports Alliance. “Ook hebben marketeers veel beter inzicht in wat hun acties daadwerkelijk opleveren.’
“Ondanks het verschil in doelgroepen is er een belangrijke overeenkomst tussen de culturele en de voetbalwereld, namelijk dat marketeers veel data tot hun beschikking hebben waarmee ze het gedrag en de behoeften van bezoekers of fans kunnen achterhalen. Door de koppeling met Sports Alliance brengen we het beste van de twee werelden bij elkaar” aldus Desiree de Koning, directeur ESB.TSB.
Over Sports Alliance
Sports Alliance is marktleider in Europa op het gebied van Fanmarketing en Data Management in Sport, en werkt voor meer dan 100 professionele voetbal, rugby en cricketclubs in Nederland, België, Engeland en Spanje. Kijk voor meer informatie: www.sportsalliance.nl