De expert in de media

12 okt

Een ‘expert’ is een persoon die deskundig is op een vakgebied. Als het goed is, werkt er in elk bedrijf wel een expert. Dit kan de ondernemer zelf zijn of een deskundige die wordt ingehuurd. Het profileren van zo’n expert helpt de organisatie aan meer geloofwaardigheid en schept vertrouwen bij zijn doelgroepen. Want de expert weet waar hij of zij het over heeft. Zo iemand kan goed media-aandacht gebruiken. Sterker nog: media willen graag een expert spreken. Dat kan zijn voor een mening rond een bepaald actueel onderwerp, denk bijvoorbeeld aan luchtvaartexpert Menno Baksteen, die bij elke vliegramp in beeld komt. Of als een organisatie een innovatief product of dienst in de markt zet, zoals bijvoorbeeld Boyan Slot van de Ocean Clean Up.

Maar hoe kom je nou als deskundige in het vizier van de media, waardoor je jouw expertise zichtbaar kan maken? Dat kan op verschillende manieren:

  1. Regelmatig een zinnig blog schrijven en deze verspreiden via social media of op de online site van een magazine. Deze worden ook weleens opgepikt door reguliere media.
  2. Spreken op relevante bijeenkomsten en hiervoor pers uitnodigen.
  3. Actief reageren richting de media als er iets actueels gebeurt op jouw vakgebied en waarop jij expert bent – reageer dan beknopt en met bulletpoints.
  4. Actief de media benaderen over een onderwerp waarop jij expert bent, bijvoorbeeld met een persbericht. 

Trauma-expert

Prof. Dr. Bessel van der Kolk is een Nederlandse traumadeskundige die in Amerika furore maakt. Hij heeft een heel eigen visie op het gebruik van antidepressiva bij PTSS-patiënten, alsmede een sterke (en afwijkende) mening over hoe je om zou moeten gaan met getraumatiseerde mensen en welk effect zij hebben op de maatschappij. Onlangs werd zijn bestseller ‘Traumasporen’ uitgebracht in Nederland bij onze klant Uitgeverij Mens!. Hij sprak vorige week op het gelijknamige congres voor een uitverkochte zaal met vakgenoten. Door het versturen van een persbericht over de expertise van deze professor weten de media ons te vinden als ze op zoek zijn naar deskundigen over dit onderwerp. Vaak heeft een redactie een lijstje met experts per onderwerp, die ze kunnen benaderen voor een deskundige quote of mening.

Powerpoint-expert

Er worden veel goede ideeën van tafel geveegd door een slechte presentatie; veel matige ideeën worden omarmd door een sterke presentatie. Presentatie architect Sander Reijn heeft voor alle ondernemers waardevolle tips als het gaat om het maken van een powerpoint presentatie. Voor veel zakelijke media is Sander daarom een waardevolle bron die ze graag op hun ‘shortlist’ zetten, zodat ze hem kunnen bellen om commentaar te leveren op bijvoorbeeld een inauguratie speech of een presentatie op TEDx Amsterdam. En dat is de perfecte expertpositie!

Actuele haakjes voor experts

Er zijn door het jaar heen verschillende actuele haakjes om een onderwerp aandacht te geven en met een expert de media te benaderen. Zo is er tijdens de Nationale brandpreventieweken een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam en het Brandwondencentrum Beverwijk bekendgemaakt; het transplanteren van eigen vetweefsel kan voor veel patiënten met brandwonden bijdragen aan een beter herstel van littekens. In de media worden verschillende experts aan het woord gelaten over dit onderwerp. Jaarlijks wordt de brandpreventieweek gekoppeld aan een

Een ander interessant haakje is dat het deze maand Oktober Kennismaand is, waarbij bedrijven, onderzoeksinstellingen, science-centra, sterrenwachten en musea hun deuren openen voor het publiek. Een uitgelezen mogelijkheid om experts naar voren te schuiven over verschillende onderwerpen.

Ben jij zo’n expert binnen je vakgebied of heb je experts rondlopen in jouw bedrijf? Vraag je je af of jouw expertise wel zo bijzonder is en of er wel voldoende nieuwshaakjes te vinden zijn? Misschien wordt het tijd om eens met ons te sparren over het inzetten van deze expertise in de media. Wij denken graag met je mee of maken speciaal voor u een jaarplanning vol haakjes op jouw vakgebied!