De invloed van een halve seconde

07 mrt

Als verkeerslichten een halve seconde langer op oranje blijven staan, rijden er minder mensen door rood en neemt het aantal ongelukken af. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Goudappel Coffeng vorige week publiceerde. Concreet betekent dit dat het verkeerslicht op een 50 kilometer weg dan 3,5 seconden op oranje staat. Die halve seconde extra lijkt weinig, maar het aantal ‘risicorijders’ neemt af en het wordt dus veiliger op de weg.

Onderzoeksresultaten. Media zijn er dol op. Waarom eigenlijk?
Verkregen onderzoeksresultaten zijn vastgelegde feiten, een feit is een ‘zekerheid’ en daar houden media van. Onderzoeksresultaten zijn een slimme manier om media-aandacht te krijgen. Om te voorkomen dat je een ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend gevoel’ oproept bij je doelgroep, moet het onderzoek wel aan enkele voorwaarden voldoen:

  • Zorg voor een representatieve groep respondenten: de groep moet een geloofwaardige afspiegeling zijn van de gehele (doel)groep;
  • Zorg ervoor dat je voldoende respondenten hebt. Hou bij een algemeen onderwerp minimaal 500 respondenten aan;
  • Doe onderzoek met een onafhankelijke partij;
  • Stel correcte vragen op en zorg ervoor dat je geen insinuaties doet waardoor je antwoorden manipuleert.

Wil je optimale media-aandacht? Bied de resultaten dan alleen aan bij die media die jouw doelgroep leest, luistert of kijkt.