Goede voornemens en de media

04 feb
De media in Nederland is dol op ‘experts’. Zorg dus dat je expert wordt op je vakgebied, maar blijf wel bij je eigen vakgebied als er om je mening wordt gevraagd.

De media in Nederland is dol op ‘experts’. Zorg dus dat je expert wordt op je vakgebied, maar blijf wel bij je eigen vakgebied als er om je mening wordt gevraagd.

Er zijn bedrijven die mediaredacties in die laatste rustige dagen van het jaar voeden met verschillende weetjes rond het onderwerp ‘goede voornemens’. Zo bracht de ING op 30 december 2015 een persbericht naar buiten met cijfers waaruit zou blijken dat ‘De Nederlander’ massaal aan de goede voornemens voor 2016 gaat. Slechts 17% zal dit ook daadwerkelijk gaan halen. Zeggen ze. Waar deze en overige cijfers vandaan komen, door wie en in welke periode dit onderzocht is of hoeveel respondenten het betrof? Het staat er helaas niet bij en daarmee zijn het bij voorbaat al geen gedegen en geloofwaardige onderzoeksresultaten.

Wel laat ING in de laatste alinea weten dat Nederlanders hun persoonlijke financiële situatie momenteel beoordelen met een 6,7 en dat Het Grote Voornemen is om daar in 2016 een vol punt bij te scoren. De vraag is of dit soort persberichten enige nieuwswaarde hebben en of het niet een erg doorzichtige manier is om met dit onderwerp mee te liften. Dit maakt je als gerenommeerde financiële instelling toch niet echt geloofwaardig.

Toch gebruikten zowel NOS op 3 als RTL Nieuws deze informatie ook in een totaaloverzicht van goede voornemens. De vraag is wie hier nu als nieuwsprogramma geloofwaardig bezig is! Maar de nummer 1 van goede voornemens, het afvallen, is met het caloriearme woord ‘komkommertijd’ in ieder geval weer gewaarborgd!