Hoera, het is komkommertijd!

19 jul

Zomertijd en wintertijd – beide komkommertijd. Huh, hoe zit dat eigenlijk?

F.A. Stoett omschrijft de komkommertijd als een slappe tijd, waarin weinig zaken gedaan worden, dus in de maand augustus, als er veel komkommers zijn en de handel over het algemeen niet zeer levendig is.

Den Haag domineert nieuws

Nieuws in kranten, radio en televisie wordt gedomineerd door nieuws vanuit Den Haag. Sterker nog: 80% van het reguliere nieuws is geagendeerd – wat zoveel betekent als dat het moment en globale inhoud al vooraf bekend zijn. Slechts 20% van de ruimte in bijvoorbeeld een krant of nieuwsuitzending is beschikbaar voor ander nieuws, zoals ongelukken en bijzondere gebeurtenissen.

In de zomerperiode en tussen Kerst en Oud & Nieuw zijn de leden van de Eerste en Tweede kamer met vakantie (het zogenaamde reces) en zijn veel gemeentelijke instanties gesloten. Door de vrijgevallen onderwerpen komt ineens zomaar 80% van een nieuwsprogramma of -drager ‘beschikbaar’ voor ander nieuws.

Pokemon2Pokémon GO

Journalisten en redacteuren moeten in deze periode op zoek naar nieuws, want de krant en het nieuwsprogramma moeten toch gevuld worden. Zo staat bij Nu.nl op de voorpagina dat het volgende week waarschijnlijk warm wordt, meldt De Telegraaf dat een opgerolde onderbroek werd aangezien voor een slang en bericht het AD dat het nieuwe nummer van de Spice girls is uitgelekt… Pokémon GO had natuurlijk ook best wel media-aandacht gekregen, maar dat het nu komkommertijd is, maakt dat er nóg meer ruimte is voor deze rage. Media zijn er maar wat blij mee.

Hoverboards artikel Algemeen DagbladHoverboards rage

En op 13 juli stonden de twee zoons van UwPersvoorlichter Maureen op de voorpagina van het AD stonden, met hun hoverboards! Apetrots zijn we! Want hoewel we dagelijks de media voor onze klanten bereiken, zelf zijn we natuurlijk meestal de bakker die zelf oud brood eet. Op deze manier hebben we op de achtergrond een bijdrage kunnen leveren aan een artikel over deze rage.

Komkommertijd biedt ruimte

Daarom roepen we klanten vaak op hun nieuws juist in deze periode naar de media te brengen, want komkommertijd biedt ruimte voor nieuws waarvoor anders geen plaats zou zijn. Heb jij zo’n nieuwtje waarbij je twijfelt of het wel nieuws is? Zie jij een aanleiding – of iets geks als de Pokémon Go hype – waarop je bedrijfsmatig kunt aanhaken? Mail ons op info@uwpersvoorlichter.nl en we gaan samen met jou kijken welk verhaal smakelijk genoeg is voor de media en op kan vallen in deze komkommertijd.

Marike Timmermans