Persbericht: ISX Beveiliging bewaakt nu ook Almere

27 mrt

Aantal inbraken daalt bij zichtbaar aanwezige beveiliging

Almere – 27 maart 2017 – Het Amstelveense beveiligingsbedrijf ISX Beveiliging slaat haar vleugels uit en opent deze maand haar nieuwe kantoor in Almere. Met een gemiddelde aanrijtijd van 15 minuten en surveillance met gecertificeerde honden draagt ISX Beveiliging bij aan een veiliger Almere. In 2015 zijn hier 1910 geslaagde inbraken geweest. Het totaal van 3132 inbraken, of pogingen daartoe, hebben schade aangericht aan panden en eigendommen en veroorzaken in de meeste gevallen ook psychische en lichamelijke klachten. Uit onderzoek blijkt dat bij zichtbare beveiliging en surveillance het aantal inbraken met vaak met meer dan 90% afneemt.

Inbraak of diefstal zijn de meest voorkomende vorm van criminaliteit, gevolgd door gewelds- en zedendelicten en verkeersovertredingen. “Afgelopen februari zijn er in Almere 49 pogingen tot inbraak geweest en evenveel geslaagde inbraken, wat ook zo’n beetje het gemiddelde aantal inbraken per maand is” vertelt Wouter Koppen, eigenaar van ISX Beveiliging. “In de misdaadbarometer is Almere gezakt van plaats 16 naar plaats 33, wat betekent dat de criminaliteit in Almere afneemt. Ook landelijk zien we een daling van het aantal woninginbraken.” Een goede zaak vindt Koppen: “Het aantal is natuurlijk altijd nog te hoog. Met aanwezigheid willen we die daling verder inzetten. We zien dat het aantal inbraken zelfs met meer dan 95% daalt wanneer bekend is dat wij surveilleren.”

Verdachtenpopulatie

De verdachtenpopulatie in Almere kenmerkte zich door een groter aandeel vrouwelijke verdachten, jongeren en ‘first offenders’. Ondanks het grote aantal jongeren in Almere is het gemiddeld aantal inbraken niet hoger dan het landelijk gemiddelde. Een kwart van het aantal aangehouden verdachten is afkomstig van buiten Almere. Inbrekers komen ook uit de regio Amsterdam; de daders hebben goede toegangs- en vluchtwegen van en naar hun doelwitten in Almere (bron: rapport BTVO).

Stedenwijk en Bedrijventerrein De Vaart meest onveilig

Binnen de provincie Flevoland vinden er in Almere de meeste inbraken plaats. Oudere buurten of wijken met veel verhuisbewegingen blijken het meest veilig. Buurten met lage inkomens, veel huurwoningen of meer alleenstaanden zijn daarentegen het meest onveilig (bron RTVO). Met 482 inbraken in 2015 staat de Stedenwijk op nummer 1 van meest onveilige wijken. Dit is gelijk aan het landelijk gemiddelde van 48 inbraken per 1000 inwoners. De Sieradenbuurt en Overgooi zijn het veiligste met 19 c.q. 20 inbraken in 2015. Op de bedrijventerreinen De Vaart, De Steiger en Markerkant vinden de meeste inbraken plaats.

Over ISX Beveiliging ISX Beveiliging is in 1999 opgericht door zoon en vader Koppen. ISX Beveiliging is goedgekeurd door het Ministerie van Justitie en Veiligheid en beschikt over de erkenning van Vereniging Europese Beveiligingsbedrijven. ISX hanteert een persoonlijke aanpak en is 24/7 bereikbaar met een gemiddelde aanrijtijd van 15 minuten. ISX Beveiliging is actief in de regio’s Groot-Amsterdam, Schiphol, Hoofddorp, Volendam, Edam en Almere.