Vakbeurs? Neem de tijd voor publiciteit

12 jul

Als deelnemer investeert je bedrijf flink in een beurs: kosten voor de stand, flyers en ander materiaal om uit te delen, personeelsuren voor de bemanning. Alles om ervoor te zorgen dat de juiste klanten bij je langskomen. En heb je ook nagedacht over publiciteit voor je bedrijf tijdens de beurs? Niet alleen (potentiële) klanten, maar ook journalisten gebruiken beurzen en congressen om contacten te leggen en nieuwe ontwikkelingen en producten te zien.

De tijd gaat snel, gebruik haar wel

Het is zaak die publiciteit op tijd te regelen. Niet alleen tijdens de beurs, ook voorafgaand aan de beurs – vooral wanneer je iets nieuws gaat introduceren. Als je nu bedenkt hoe je de bedrijfsdoelen kunt ondersteunen door media-aandacht voorafgaand aan én op de beurs, dan heb je grote kans op een goed resultaat.

 

Als oude honden blaffen, is het tijd om uit te zien

Ken jij het spreekwoord? Het wil zeggen dat als ervaren mensen waarschuwen, je moet luisteren. Lees onze tips en ideeën om je beursdeelname interessant te maken voor de media:

  1. Welk nieuws speelt er tijdens of na de beurs in je bedrijf of sector? Het aantreden van een nieuwe manager of expert, of ontwikkelingen waar je een visie over hebt zijn goede redenen om de pers te benaderen.
  2. Vakbladen zijn nu al druk bezig met de voorbereidingen voor de nummers na de zomer. Stuur de vakbladen een korte mail met je beursprogramma.
  3. Bel in juli je shortlist met journalisten. Vraag waar zij mee bezig zijn en vertel wat je doet. Grote kans dat er overeenkomsten zijn zodat je een waardevol gesprek kunt aangaan.
  4. Organiseer één-op-één gesprekken met journalisten in de twee weken voor de beurs. Dan heb je tijd om hen te helpen en grote kans dat de journalist op de beurs ook nog even langsloopt. Bovendien heeft de journalist nu zijn/haar artikel al klaar op de eerste dag van de beurs en kun je dat gebruiken om op social media aandacht te genereren voor je aanwezigheid aldaar.
  5. Als je een nieuw product aankondigt, reserveer dan een aantal demo-slots voor journalisten, zodat je hen effectief kunt helpen. Aandacht voor je nieuwe product vertaalt zich  snel in belangstelling van klanten.
  6. Vraag op de beurs bezoekers om commentaar, maak hier korte filmpjes van die je deelt op social media.

Op tijd beginnen is hier toch wel een belangrijk punt. Als je pas een week voor de beurs aanklopt bij communicatiemensen of rechtstreeks bij de media kosten activiteiten veel meer tijd, komt er vaak gedoe door drukte én is de kans groot dat er geen plek meer is in jouw vakblad of de krant. Daarmee behaal je niet het optimale resultaat, ondanks je mogelijk geweldige nieuws.

Dus, als je de komende weken tijd hebt, zoek dan een mooie plek buiten, sluit je ogen en droom over al die mooie artikelen over jouw bedrijf die je voor, tijdens en na de beurs zult lezen.

Heb je geen tijd voor de voorbereidingen of geen idee of je nieuws interessant is voor de media? Of beschik je niet over de juiste perscontacten? Dan nemen wij je deze zaken graag uit handen. Je kunt bellen met UwPersvoorlichter voor een afspraak, dan helpen wij de journalist.