Verkiezingen

14 mrt

Je kunt momenteel geen krant, tv of ander medium openslaan/aanzetten en het gaat over de verkiezingen, De Tweede Kamerverkiezingen wel te verstaan. De media staan er vol mee; hoogtepunten, maar ook vooral de uitglijers. Hoe dan ook, het gaat nog wel een tijdje duren voordat er een nieuw kabinet is geformeerd en uiteindelijk zal er ook weer ruimte komen voor ander nieuws. En zelfs voor andere verkiezingen. Er bestaan heel veel verschillende niet-politieke verkiezingen en er worden bovendien veel prijzen uitgereikt. Innovatieve prijzen, prijzen voor snelgroeiende bedrijven, beste bedrijf in een bepaalde regio en zelfs één voor de slechtste slogan van het jaar.

Nepnieuws

Het is veel in het nieuws: nepnieuws. Wat is waar en wat is niet waar en is hetgeen waarover bericht wordt echt wel zo nieuwswaardig? Er wordt nu gesuggereerd dat de Russen achter veel nepnieuws zitten, maar in hoeverre is dat écht nieuws? Het leert ons na te blijven denken en je wenkbrauwen te blijven fronsen. En vooral ook om naar de bron te kijken, want een goede journalist checkt de feiten uit een bericht en doet onderzoek. 

Timing 

‘Timing is everything’, ook in de wereld van de media. Wanneer verstuur je nu een persbericht of neem je contact op met een journalist om hem te wijzen op een interessant nieuwsfeit? Dan gaat dit niet alleen om de periode, zoals de tijd rond de verkiezingen, maar ook zeker over het moment in een week of zelfs op een dag. De welbekende vakanties en komkommertijd…  is er dan juist veel ruimte of is het beslist geen goede tijd? Hier zijn de meningen over verdeeld, maar het kan ook per bedrijf of branche verschillen. Maandagochtend vroeg of vrijdagmiddag laat uw persbericht versturen? Soms kan dit heel handig zijn: voordat de redactievergaderingen beginnen of juist voor de indeling van de ruimte van de weekendkrant.

Natuurlijk is niet alles te plannen. Groot onverwachts nieuws of een ramp ziet niemand aankomen. Mocht je juist dát moment gekozen hebben om je nieuws in de media te krijgen, dan is de kans klein dat het lukt. Tenminste, als je niet ergens achteraan wilt belanden met je nieuws. In zo’n situatie hebben zelfs wij het niet meer in de hand.

Weet jij niet wat voor jouw bedrijf het beste moment is? Dan wordt het tijd om eens met ons te sparren over het inzetten van onze expertise. Wij denken graag met je mee of maken speciaal voor jou een jaarplanning met handige momenten in het jaar!

TIP

80% van alle nieuwsfeiten zijn vooraf geagendeerd in de media, 20% van het nieuws is dus feitelijk écht ‘hard nieuws’. Redacties hanteren jaar- of kwartaalplanningen. Van tevoren staat vast welke onderwerpen wanneer behandeld worden, hier kun je op inspelen.