Blog: Wat is hier het nieuws?

10 mei

Wat is hier het nieuwsOp een redactie komen dagelijks vele, soms wel tientallen persbericht binnen. Als jij nieuws hebt, is jouw persbericht natuurlijk belangrijk en je wilt minstens dat het gelezen wordt.

Maar ja. Wat is eigenlijk nieuws, hoe bepaal je zelf of je nieuws te melden hebt? Controleer daarom de nieuwswaarde van jouw bericht. Wat kun je over het onderwerp vinden via Google, is er al vaker over geschreven? Zijn er concurrerende producten op de markt en hoeveel wijkt jouw product nou écht af van die van je concurrent? Wees eerlijk in de bepaling van je nieuwswaarde. Als je bij de ontvanger (pers) door de mand valt wanneer je roept dat iets uniek is en dat is niet zo, dan hoef je de volgende keer niet meer aan te kloppen met ‘nieuws‘.

Verplaats je dus in de ontvanger van jouw bericht. Misschien biedt jij wel écht de meest veilige oplossing, maar als iedereen dat roept – waarom zou dit dan nieuws zijn in de ogen van de ontvanger? Laat een persbericht ook eens door de ogen van een ander bekijken. Begrijpt hij of zij waar het over gaat?