Goede doelen en persvoorlichting

Goede doelen zijn vaak afhankelijk van persvoorlichting. Door het zichtbaar maken van een ramp wordt namelijk het collectief aangesproken die de Nederlander moet bewegen te doneren. De Nederlander is een van de gulste gevers van de wereld waar het goede doelen betreft. Meestal zijn de verhalen en beelden van een ramp aanleiding om acties op touw te zetten en geld te storten. Aan dergelijke landelijke acties, waarbij persvoorlichting belangrijk is, dragen wij als UwPersvoorlichter graag bij.

Met de orkaan Irma werd Nederland opnieuw getuige van een natuurramp. Dit keer kwam het voor veel Nederlanders letterlijk heel dichtbij. Er werd een landelijke actiedag van het Rode Kruis gehouden in Beeld en Geluid in Hilversum. Ook nu weer met behulp van veel landelijke media en bekende Nederlanders. Er werd een fantastisch bedrag van ruim 13 miljoen euro ingezameld voor de eerste hulpverlening aan de bewoners van het eiland. Dit was hard nodig want bijna 90% van de huizen en een groot deel van de infrastructuur zijn verwoest. Om de verschrikkingen van een ramp zichtbaar te maken bij mogelijke donateurs blijft de inzet van landelijke en regionale media hard nodig.

Giro 555

UwPersvoorlichter is bij een voorgaande hulpactie, toen van Giro555, door haar klant Cordaid gevraagd om zoveel mogelijk media-aandacht te genereren voor de hongersnoodramp die zich in het verre West-Afrika voltrekt. Een team persvoorlichters van de hulporganisaties en Giro555 benaderden actief de Nederlandse pers met informatie van hulpverleners die in het rampgebied waren. Zo kwam de ramp, die voor veel mensen letterlijk ver van hun bed was, toch een beetje dichterbij. Voor ons was het een bijzondere opdracht, want door het pitchen bij de media van ervaringsverhalen van hulpverleners en persvoorlichters, en de indrukwekkende foto’s van een fotograaf ter plaatse, konden we toch iets betekenen voor de lokale bevolking. Om als team in de weer te zijn heeft een enorme voldoening gegeven en heel veel energie.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *