Persbericht: Data-driven marketing nu ook mogelijk voor voetbalclubs en theaters

Sports Alliance en ESB.TSB koppelen kaartverkoopsysteem SRO en fanmarketing platform

Marketeers van theaters en voetbalclubs kunnen nu actief aan de slag met data-driven marketing. Hiervoor is er een koppeling ontwikkeld tussen het kaartverkoopsysteem SRO van ESB.TSB en het Fanmarketing platform van Sports Alliance. Door het koppelen van de twee systemen wordt het mogelijk om marketing campagnes eenvoudig aan te passen aan de behoefte of koopgedrag van fans of bezoekers. De koppeling is inmiddels in gebruik bij 32 Nederlandse voetbalclubs.
 
Vrijwel elke (culturele) organisatie of voetbalclub heeft de beschikking over een of meerdere adresbestanden. Dit kan bijvoorbeeld een database zijn van ticketverkopen, een digitale nieuwsbrief of aankopen in een online fanshop. Door het analyseren van deze gegevens krijgt de data een grote waarde voor creatieve marketeers.
 
Data driven marketing
Data-driven marketing is een vorm van marketing die gebaseerd is op meetbaar gedrag van doelgroepen. Door middel van het verzamelen, interpreteren en verrijken van uiteenlopende gegevens over bezoekers, komen marketeers erachter welke waarde deze bezoekers hebben voor hun organisatie. Of ze komen bijvoorbeeld te weten welke bezoekers onvoldoende of niet worden bereikt. Het inspelen op klantbehoeften wordt zo eenvoudiger want marketingactiviteiten zijn beter te ontwikkelen. Een voorbeeld van data-driven marketing is het sturen van een last-minute aanbieding per email aan mensen die nog geen kaartje gekocht hebben, maar waarvan je weet dat ze altijd binnen twee uur hun email openen.
“De tijd dat voetbalstadions vanzelf volliepen ligt inmiddels achter ons. Clubs moeten steeds slimmere marketingcampagnes bedenken om hun stadions te vullen. Door de koppeling met SRO kunnen marketeers van voetbalclubs en theaters, data-driven marketing nog beter in de praktijk brengen,” stelt Henk-Frits Verkerk, directeur Sports Alliance. “Ook hebben marketeers veel beter inzicht in wat hun acties daadwerkelijk opleveren.”
“Het verzamelen van data, zoals persoonlijke gegevens of aantal bezoeken, is door online marketing een stuk gemakkelijker geworden. Ondanks het verschil in doelgroepen is er een belangrijke overeenkomst tussen de culturele en de voetbalwereld, namelijk dat marketeers veel data tot hun beschikking waarmee ze het gedrag en de behoeften van bezoekers of fans kunnen achterhalen. Door de koppeling met Sports Alliance brengen we het beste van de twee werelden bij elkaar” aldus Desiree de Koning, Directeur ESB.TSB.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *