De week na Pasen is over het algemeen een wat media-luwe week. De aandacht in de media ligt dan op het Paasgebeuren en de komende vakantietijd. Het is dan wat lastiger om een bericht in de media te krijgen, omdat veel organisaties hierop inspelen. Zo niet deze tijd. Alle media-aandacht is – logischerwijs – gericht op corona en de bestrijding daarvan. Brancheverenigingen geven tips aan hun leden en het publiek over hoe om te gaan met de gegeven situatie. Bedrijven informeren klanten hoe zij hun diensten of producten toch kunnen blijven leveren. Een bizarre tijd die niemand ooit heeft kunnen voorzien. Deze week brachten lichtpuntjes en momentum voor twee van onze klanten.

Als persvoorlichter is het dan ook schakelen. Want enerzijds zie ik overal mogelijkheden voor het vinden van haakjes en het brengen van nieuws. Anderzijds heb je ook rekening te houden met de gemoederen. En juist nu let je op momentum.

In deze bizarre tijd is het bijzonder prettig dat je ‘gewoon’ je werk kunt doen en je klanten kunt helpen aan zichtbaarheid en media-aandacht. En vice versa de media kunt helpen aan nieuws. Voor mij een goede week dus met zinnig én leuk nieuws om te delen.

RIVM richtlijnen voor gescheiden stellen met kinderen

Zo merken de leden van de Vereniging van Echtscheidingsadvocaten en Mediators (vFAS) dat er problemen ontstaan bij gescheiden stellen met kinderen. Dat is zorgelijk en daarom dat we met een bericht de media informeerden. Ouders interpreteren de RIVM richtlijnen verschillend. Dat zorgt voor (extra) frictie. Het Parool bracht daarom onder andere een artikel over ouders die met kinderen schaken alsof het pionnen zijn. Deze irritatie doet geen enkele situatie goed en vooral de kinderen niet. Kinderen, die het toch al lastig hebben omdat ze niet naar school kunnen. De vFAS verwacht ook meer scheidingsaanvragen door deze periode waarin stellen op elkaars lip zitten. Dit heeft voorzitter Alexander Leuftink toegelicht in Hart van Nederland (voor geïnteresseerd: bij 10.08 start het item).

Verzamelen

Maar ook was ik blij dat het momentum zich zinvol aandiende toen een van de postzegelhandelaren zich bij mij meldde. Hij vertelde dat hij een toename in het aantal online aanvragen naar postzegels had. Met dat idee hebben we een persbericht geschreven en verstuurd en stond er een dag later een erg leuk artikel in De Telegraaf. Superverzamelaar Martijn Bulterman, tevens voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren, werd gefotografeerd. Ons persbericht was aanleiding om andere ‘verzamel-clubs’ te bellen om te verifiëren of zij ook groei zagen in aanvragen en interesse. Misschien heel logisch, maar deze periode zorgt ervoor dat we onze hobby’s weer afstoffen en nieuw leven inblazen. Ik gun dat de handelaren en ook de hobbyisten zelf. Eenhobby blijft natuurlijk een heerlijk tijdverdrijf. En daar hebben we nu ook de tijd voor!