AANBEVELINGEN

Meten is weten

In 2014 constateerde de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) dat het spoor onveilig was. Conducteurs en machinisten werden geslagen, bespuugd en bedreigd. Belanghebbenden zoals de overheid keken weg en vervoerders hielden de cijfers angstvallig geheim. Gesprekken over veiligheid liepen uit op niets. Vreemd, want alle partijen hebben hetzelfde doel voor ogen: een veilige werkplek voor machinisten en conducteurs, nu en in de toekomst.

Meer bekendheid zou bijdragen aan zichtbaarheid van het probleem. En door zichtbaarheid bestaat het probleem en kan er worden ingegrepen. Belangrijk voor de vakbond en haar leden. Maar de meeste media kenden de VVMC (nog) niet, ook al waren en zijn ze de grootste categorale vakbond voor machinisten en conducteurs. Dus om hun vakbond professioneel op de kaart te zetten en meer media-aandacht te genereren, zochten ze een persvoorlichter, die de juiste media kon vinden voor hun boodschap. Maar ook om de bond een professionele uitstraling te geven bij cao onderhandelingen met de vervoerder. Dat was het moment dat de bond mij belde.

Ik vertelde ze dat een onderzoek onder de leden over veiligheid, een perfecte manier is om het probleem zichtbaar te maken en aandacht te krijgen. Media houden van feiten en cijfers. En zo geschiedde. In samenwerking met een grote Nederlandse krant voerden we het onderzoek uit, waarmee de vakbond ook eigenaar werd van de cijfers. Dat bleek een succesvolle strategie. Voor de toenmalige staatssecretaris Wilma Mansveld waren de resultaten direct aanleiding om de poortjes op de stations te sluiten. Want de meeste agressie komt helaas toch echt van zwartrijders. Een fantastische ‘bijvangst’!

Sinds het artikel op de voorpagina op 14 december 2014 is de VVMC – nog steeds – vol in beeld bij de pers en worden ze regelmatig gebeld als er iets speelt op of rond het spoor. Tot op de dag van vandaag onderhoud ik samen met Petra de Beij de contacten met de media namens de bond.

Alle leden van het bestuur zijn stuk voor stuk ruwe bolsters met een blanke pit met een enorme passie voor hun vak. Het spoor? Dat is van hen! Die passie maakt het altijd weer een aangenaam feestje om met ze te werken. Ik geniet met volle teugen van de samenwerking.