AANBEVELINGEN
Passie voor postzegels
Als kind verzamelde ik postzegels. En dat ging me best goed af omdat we in Oost Afrika woonden en op onze internationale school werd in die tijd nog alleen via de post gecorrespondeerd. Ik had een prachtige verzameling van postzegels van de hele wereld.
Het imago van de Nederlandse postzegel verzamelaar is precair. Van stoffige verzamelaar op zolder tot slimme investeerder op de veiling. En natuurlijk is er die jeugd, die verzamelen nou eenmaal ontzettend leuk vindt; getuige de spaaracties van voetbalplaatjes of flippo’s van menig kruidenier. Uit onderzoek dat we deden bleek dat 80% van de Nederlanders ooit iets gespaard had en meer dan de helft daarvan postzegels.
De Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren wil het imago van haar klant oppoetsen. De vereniging vind dat er meer aandacht mag zijn voor het belang en de spanning van een postzegel. Want nog steeds is een postzegel een zeer lucratieve investering. Blijft het voor elke grafisch ontwerper de grootste eer om een postzegel te mogen ontwerpen. Worden er oorlogjes op en over postzegels uitgevochten. En heeft PostNL in 2019 een postzegel van een vrouw met blote borsten geweigerd. Er is kortom best wat emotie rondom die vierkante centimeter en daar wilde de vereniging meer aandacht voor in de media.
Alle kenmerken en eigenschappen van de postzegel én de passie van de verzamelaars maken dat de NVPH zo’n ontzettend leuke klant is met dankbare onderwerpen om over te schrijven. Ik leer ontzettend veel van postzegels omdat ze steeds een ander onderwerp behandelen – waar ik me dan in verdiep om een persbericht te kunnen schrijven.
Het meest spannende moment was het voorjaar van 2019, toen we in de bres zijn gesprongen omdat PostNL vond dat een kras met een pen prima de dagstempel zou kunnen vervangen. De doodsteek voor de verzamelaar én van de investeerder! Dát mocht niet gebeuren! En met de juiste media-aandacht hebben we door die regeling een dikke streep kunnen trekken.
Martijn Bulterman, voorzitter van de NVPH: “Mits het geen concurrent is, zou ik Marike aan iedereen aanbevelen. Ze denkt met ons mee in de onderwerpen en denkt met media mee in leuke acties waardoor ze geregeld mooie media-uitingen weet te realiseren.”