Oudheid en archeologie in een eigentijds jasje op de postzegel

Honderd jaar geschiedenis Rijksmuseum van Oudheden verzameld op tien zegels

Den Haag, 5 februari 2018. Speciaal ter ere van het honderdjarig bestaan van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden liet PostNL tien actuele postzegels ontwerpen. Tien spraakmakende objecten worden op de postzegels op cartooneske wijze verbonden met deze tijd. Beelden ‘drinken’ koffie, vragen om een ‘like’ of maken een selfie met hun smartphone. Speciaal voor deze serie ontwierp de Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren (NVPH) een eerstedagenvelop. De serie postzegelvellen en de enveloppen verschijnen beide op 19 februari 2018.

museum van oudheden leiden
FDC 764-a Rijksmuseum van Oudheden (6 zegels)

Anouk Klinker, ontwerper bij Digidee concept creatie emotie: “De zegels hebben een heeleigen stijl. Deels getekend, deels fotografie en een aanwezige, rode cirkel. De stijl van de zegels heb ik geprobeerd over te brengen in het artwork, zonder dat het teveel aandacht vraagt. Ik heb gekozen voor statige fotografie van mooie, historische beelden. Door hier een silhouet achter te plaatsen in een zelfde rode lijn als de zegels, horen de zegels en het artwork bij elkaar zonder elkaar in de weg te zitten. In combinatie met een krachtig lettertype wordt het een kloppend en sterk geheel.”

Levende geschiedenis
Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden brengt de oudheid en de archeologie tot leven. Iedereen kan in het museum genieten van de oude beschavingen uit Egypte, de Klassieke Wereld, het oude Nabije Oosten en Nederland in de prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen. Het museum is opgericht in 1818, in eerste instantie als ‘archeologisch kabinet’ van de Universiteit Leiden. De eerste directeur Caspar Reuvens was pionier op het gebied van de archeologie. Tot aan de Tweede Wereldoorlog was het museum de enige officiële opgravingsinstantie in Nederland. Sinds 1 juli 1995 is het museum een zelfstandige stichting met als doel het archeologische deel van de rijkscollectie te beheren en voor een groot publiek toegankelijk te maken.

Over de eerstedagenvelop
In de postzegelhandel waren vroeger de enveloppen zonder zegels los te koop. Verzamelaars frankeerden ze en stuurden ze (in een omslag) naar de PTT, om ze daar op de dag van uitgifte af te laten stempelen. Na 1960 gingen steeds meer verzamelaars de enveloppen ‘blanco’ (zonder adres) verzamelen. Oudere eerstedagenveloppen zonder adres zijn schaars. Eerstedagenveloppen zijn een geliefd verzamelobject voor themaverzamelaars en zijn ook los verkrijgbaar.

Over NVPH
De NVPH is de vakorganisatie voor de beroepspostzegelhandel in Nederland. De Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren is in 1928 opgericht. Jaarlijks geeft de NVPH de postzegelcatalogus uit en ontwerpt ze, in samenwerking met PostNL, zo’n twintig verschillende eerstedagenveloppen en zes prestigeboekjes. De NVPH heeft 117 leden.

Noot voor de redactie:
Voor beeldmateriaal of vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met de persvoorlichter van de NVPH, Marike Timmermans, op 06 – 505 282 33 of mailen naar communicatie@nvph.nl.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *