Samenwerken met journalisten levert voor beide partijen iets waardevols op, zo ook voor start-ups

In een paar blogs deel ik hoe je kunt samenwerken met journalisten. Hoe jij ze kunt helpen, zodat  “HELP!!! Een journalist!!!!” wordt omgebogen naar “Help een journalist!!!”

In mijn vorige blog schreef ik hoe handig het (voor beide partijen) is om met journalisten samen te werken. Het levert voor beide partijen iets waardevols op: de journalist heeft snel informatie, kent de bron en weet dat deze betrouwbaar is en het bedrijf of de specialist komt in beeld bij de doelgroep. In deze blog focus ik op de mogelijkheden van free publicity voor start-ups.

Start-ups en de media

Een maand geleden sprak ik een ondernemer; een start-up met een (voor de fietsmarkt) zeer interessante gadget én met een succesvolle crowdfunding campagne. Zó succesvol zelfs dat ze het tienvoudige binnenhaalden! Daarmee heeft hij potentieel goed nieuws in handen. Hij was geïnteresseerd in wat media-aandacht voor de start-up zou kunnen betekenen, maar ook zeer terughoudend, bang dat media-aandacht het prille bedrijf zou overweldigen en dat ze ten onder zouden gaan aan het succes daarvan.

Dit zijn nou interessante gesprekken. Want waar komt die angst vandaan? En waarom voer ik soortgelijke gesprekken alleen met start-ups die een briljant idee hebben? Bestaande bedrijven kan ik niet betrappen op een dergelijke angst voor media-aandacht. Dus waarom die angst voor media-aandacht? Ik kan ze categoriseren in:

  • De angst voor de tijd die media-aandacht opslokt:“Kunnen we die media-aandacht wel aan? We hebben het al zo druk met de campagne en de ontwikkeling. Ik heb helemaal geen tijd voor interviews.”
  • De onbekendheid met het effect van media-aandacht:“Worden we niet onderuitgehaald. Straks flopt het product omdat de media toch maar wat schrijven.”
  • De angst dat hun idee wordt gepikt voordat ze het hebben kunnen lanceren:“We hebben zo’n goed idee, daar zit de hele wereld op te wachten. Straks gaat iemand anders met ons idee aan de haal.”

Succes vieren

De betreffende ondernemer belde een maand later terug. Ze hadden genoeg investeringen om direct te kunnen starten met de productie; de omzet van de eerste paar duizend gadgets was verzekerd. Nu was het moment om de media op te zoeken tóch gekomen, maar nu over het succes van zijn campagne en de gadgets. De reacties die hij heeft gekregen, van fietsers over de hele wereld, bevestigden wat hij dacht: dat dit een gadget is waar velen op zitten te wachten. Dat wil hij delen.

De gadget? Dat is de iQ2 van iqsquare; een powermeter voor fietsers. De social mediacampagne, verzorgd door White Oaks Media, rondom deze start-up, was perfect georkestreerd. Filmpjes, media-inkoop bij influencers en de juiste inzet van social media wereldwijd maakten dat ieders ogen in de doelgroep op deze nieuwe gadget waren gericht. Free publicity zou hier zeker ook aan hebben bijgedragen, maar kan ook te spannend zijn omdat je de mening van een objectief kritische buitenstaander vraagt.

Nieuws in delen

Het nieuws dat wij hebben gebracht gaat over dat dit de meest succesvolle Kickstarter crowdfunding campagne ooit is geweest. Het nieuws belichten we van een andere kant; het succes van de campagne zelf. Regionale media en vakbladen zijn ditmaal onze doelgroep. In het kielzog nemen we ook informatie over de iQ2 mee, want die powermeter is toch echt wel een wannahave voor alle wielrenners en draagt significant bij aan de veiligheid van de persoon op de fiets.

Publiciteit kan op vele manieren worden gerealiseerd en dient verschillende doelen. Voor de kickstarter campagne bieden social media soelaas en voor de bekendheid in Nederland en de bevestiging van een goed product, zijn de print- en vakbladen interessant. Een mooie tweetrapsactie.