Met deze omvangrijke overzichtstentoonstelling van zijn olieverfschilderijen en werken op papier wordt de opvallende melancholie van de Noord-Hollandse kunstenaar blootgelegd, met name voor de polderlandschappen rond het West-Friese Bergen. Door het gebruik van hoekige banen en stevige vormen is er sprake van een landschap waarin sloten, bomen, koeien en wolken gezamenlijk een kloeke compositie vormen.
De kleuren rood en oranje zijn niet de meest voorkomende in de natuur. Door de wilde rode wegen zijn de schilderijen van Min avontuurlijk. Hij nodigt de kijker uit het schilderij in te stappen zoals een landschap. Zonder dat rood bestaat die visuele sensatie niet. Min bevrijdt het Noord-Hollandse panorama en laat het voortbestaan in een nieuw licht en een nieuwe kleur door het landschap tot de essentie terug te brengen in breedte, diepte, hoogte, weidsheid, verte en nabijheid.
Het werk van Jaap Min heeft een verslavende aantrekkingskracht. Han Steenbruggen, directeur-conservator van Museum Belvédère. “Zo’n dertig jaar geleden zag ik voor het eerst een schilderij van Jaap Min. Het hing op een onopvallende plek; mijn blik werd telkens getrokken naar dat donkere, in forse kwaststreken opgezette landschap. Het schilderij Kustlijn heeft een tentoonstellingsperiode tegenover mijn bureau gehangen; mijn fascinatie groeide. Jaap Min schildert steeds binnen enkele vierkante kilometers van zijn huis. Hij is de ware vertolking van onze identiteit waarin we het venster zijn van lokaal gewortelde kunst.”
Bij de tentoonstelling verschijnt een monografie met teksten van Doeke Sijens en Kester Freriks. Deze catalogus van ‘Wat zich schildert tussen polder en duin’ is verkrijgbaar voor 25 euro in de museumwinkel, de webwinkel van Museum Belvédère en de betere boekhandel.