Aaliyah Saleh (13) is de oprichter van Divapowerdp, het eerste duurzame tienermodemerk ter wereld. Ze is ’s werelds jongste modeontwerpster met een eigen tienerkledinglijn. Met haar knitwear kledinglijn wil deze jonge ondernemer uit Amsterdam tieners inspireren tot ander – duurzamer – koopgedrag. Divapowerdp kiest voor lokaal geproduceerde, eerlijke kleding die langer meegaat. Op 10 oktober presenteert Aaliyah haar eerste collectie in Das Werk Haus in de Kalverstraat 163. Voor deze kennismaking met Divapowerdp gaan de deuren open om 19:30 uur.

Aaliyah Saleh: “Al heel jong was ik bezig met kleding. Op mijn tiende had ik genoeg geld gespaard om een naaimachine te kopen om m’n eigen kleren te maken. Ik ontdekte hoe slecht de arbeidsomstandigheden zijn in de kledingindustrie en daar schrok ik heel erg van. Ik wilde geen fast fashion kleding meer dragen en ik wilde iets doen om de situatie van de mensen die in de kledingindustrie werken te veranderen. Toen ik erachter kwam dat er geen enkel duurzaam tienerkledingmerk bestaat, heb ik begin 2019 besloten een eigen merk op te richten: Divapowerdp. Ik ben er supertrots op dat ik nu onze eerste fashionshow hebben en dat ik van start kan met mijn eigen merk.”

Aaliyah: “Divapowerdp staat voor chique, stoer, trendy en tijdloos. De ‘knitwear’ kledinglijn brengt ontwerpen op de markt die geschikt zijn als vrijetijdskleding, sportkleding en een avondje uit. De kleding gaat bovendien langer mee.” Divapowerdp is een volledig duurzaam kledingmerk; vanaf de pluk van het katoen, de werkomstandigheden, het gebruik van natuurlijke kleurstoffen tot de labels aan toe. Alle gebruikte stoffen zijn vrij van chemicaliën en de kleren worden in Nederland geproduceerd door Makers Unite. Makers Unite heeft vluchtelingen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst.

Slechts 10% van alle kleding wordt gerecycled en er wordt veel goedkope kleding gekocht die al na een paar keer dragen verwassen of stuk is. De kledingindustrie zelf is een grote vervuiler, het gebruik van kleding is dat ook. In Nederland kiest men vooral voor fast fashion; kleding is een wegwerpproduct geworden. Onderzoek van Eurostat begin 2020 laat zien dat Nederlanders nog niet warm lopen voor duurzame kleding. Aaliyah: “Ik wil tieners inspireren en motiveren om een andere keuze te maken. De kledingindustrie is zo verspillend! Als ze dat nu weten, dan nemen ze dat hun hele leven mee. Volgens mij kun je op die manier de wereld gaan veranderen en ervoor zorgen dat mensen en het milieu eerlijk behandeld worden.”