We hebben ook allemaal wel een beeld bij een postzegelverzamelaar. Heb jij beeld? Hoe ziet die postzegelverzamelaar van jou eruit? Wist je dat maar liefst 40% van de Nederlanders ooit postzegels verzameld heeft of dat nog steeds doet? Voldoet 40% van de Nederlanders die jij ziet ook aan jouw beeld van postzegelverzamelaar?

Toch loont het om te investeren in een postzegel, het levert je het beste rendement op. Mits je op de juiste postzegel gokt natuurlijk en die voor een goede prijs weet te bemachtigen. Via een veiling, of een vondst ergens op zolder. Het is een wereld op zich, dat investeren in postzegels. Het verzamelen lijkt een secret pleasure van velen.

Secret Pleasures

Laat ik eerlijk zijn. Ik heb ook postzegels verzameld. Als kind groeide ik op in Oost Afrika. Prachtig, op de heuvels van de Kilimanjaro. We speelden veel buiten, maar de avonden vielen vroeg in en er was nog geen tv. Nou ja, er was een rijke meneer die wél een televisietoestel had. Ik herinner me dat we een keer een wereld voetbal wedstrijd keken – ik meen het WK in Argentinië in 1978. Het hele dorp zat op het veldje ademloos te kijken naar een scherm met een diameter van 80cm.

Boterkoek en langspeelplaten

Op al die andere lange avonden – die klokslag zes uur invielen – luisterden we naar langspeelplaten van Peter en de Wolf, bakten we boterkoek, lazen we boeken, speelden we spelletjes en verzamelden we postzegels. Omdat we op een internationale school zaten, kregen we zegels van de hele wereld! Zo trots als een pauw waren we want dat hadden onze vriendjes en vriendinnetjes in Nederlandse niet. En – toegegeven – ze wáren en zijn vaak ook mooi. Een klein prachtig schilderijtje op een of twee cm2. Ja, soms zelfs driehoekjes.

Bitterballetje erbij?

In Nederland leerde ik een andere secret pleasure kennen. De bitterbal. En ook deze passie wordt door vele Nederlanders – soms ook stiekem – gedeeld. Wij Nederlanders eten een onvoorstelbare hoeveelheid bitterballen per jaar, helemaal nu deze ook in allerlei groenten- en visvariaties worden gemaakt.

Hoe leuk is het dan om een persbericht te schrijven over de #eerstedagenvelop waarop de laatste postzegel uit de serie ‘Typisch Nederlands’ – de bitterbal, van #PostNL zijn geplakt? En nóg leuker is het dat je dan gebeld wordt door het AD om hier iets meer over te vertellen. En dat je vervolgens in alle regionale uitgaven van het AD wordt gequote en dat zelfs LINDA erover bericht. En dat verschillende radiostations, waaronder Radio Veronica , dit een ideaal onderwerp vinden om mooie herinneringen aan op te halen. Wie had ooit gedacht dat deze twee secret pleasures elkaar zouden ontmoeten? Letterlijk kleine dingen waar ik op vele manieren heel blij van word.